Auto ktoré definovalo ako má vyzerať rýchly sedan sa po úspešných predchádzajúcich generáciách dostáva k prvým zákazníkom vo svojej najnovšej podobe.

 

Niekoľko mesiacov po predstavení aktuálnej generácie päťkového radu BMW odhalila na minuloročnom autosalóne vo Frankfurte automobilka jej najvýkonnejšie prevedenie. Nové BMW M5 doplňuje dlhú historickú líniu, dnes už legendárnych predchodcov. V poradí už šiesta generácia sa môže pochváliť mnohými superlatívmi.

Na prvý pohľad možno M5 odlíšiť od menej výkonných variant výraznou prednou maskou ktorej dominujú masívne nasávacie otvory. Samozrejmosťou pri tomto modeli je taktiež nezameniteľná modrá farba. Spomedzi ostatných farieb vyčnieva matná červená v ktorej tento model BMW rád prezentuje. Na zadnom nárazníku nemôže chýbať výfukové potrubie ktoré jasne evokuje, že pod prednou kapotou sa nenachádza žiadny maloobjemový diesel.

Čo sa týka pohonného ústrojenstva, tak na prvý pohľad sa toho veľa nezmenilo. Základ tvorí vidlicový osemvalec s totožným objemom 4,4l aký sme mohli vidieť u predchodcu. Špecialisti BMW z divízie M GmbH však prišli s úpravami, ktoré tento motor značne posilnili. Maximálny výkon sa zastavil na čísle 600 konských síl, čo bola donedávna méta len tých najvýkonnejších áut. Krútiaci moment vzrástol o takmer 100 Nm a svoj vrchol dosahuje pri hodnote 750 Nm. Všetka táto masívna sila je prenášaná na novú osemstupňovú automatickú prevodovku ZF, ktorá nahrádza sedemstupňový dvojspojkový automat. Jasným dôkazom, že nová prevodovka nestratila nič na svojej razantnosti sú čísla.  Na zrýchlenie z nuly na sto kilometrov za hodinu stačí novej generácii o rovnú jednu sekundu menej a síce 3,4 sekundy.

Zmena ktorá sa najviac vryje do pamäti každého fanúšika BMW je použitie pohonu všetkých štyroch kolies. Hlavný dôvodom prečo viac nie je použitý len pohon zadnej nápravy je výkon.  Jedna náprava si s ním efektívne poradiť jednoducho nedokáže. Nie je však dôvod na plač, M5 má možnosti ako potešiť každého vodiča v duchu hesla BMW – „Radosť z jazdy.“

Auto je možné prepnúť aj do režimu klasickej zadokolky, v nastaveniach si môže každý vodič nakonfigurovať vlastné preferencie. Pod volantom sa potom nachádzajú dve červené páčky cez ktoré sa dajú vyvolať uložené nastavenia správania auta.

Nový model bolo výrazne odľahčený. Oproti predchádzajúcej generácii stráca na váhe nezanedbateľných 90 kg. Nielen dekoratívnym prvkom je strecha z uhlíkových vlákien akú poznáme z menších modelov M3 a M4. Okrem výrazného podielu na odľahčení auta sa postarala aj o umiestnenie ťažiska bližšie k vozovke. Aj vďaka tomuto, nastaviteľnej charakteristike podvozka a novému pohonu všetkých kolies sa nová M5 nezľakne kľukatých ciest, či dokonca závodného okruhu.

Základná cena modelu M5 začína na 120 000€. Väčšina zákazníkov však nekončí pri tejto sume. Hoci aj v základnej výbave auto prekypuje luxusom, stále je možné si dokúpiť viaceré položky z cenníka vrátane výkonnejších karbonkeramických bŕzd za takmer 10 000€, či ešte väčších, 20-palcových diskov kolies. M5 je samozrejme vybavená všetkými modernými asistenčnými systémami, ktoré poznáme aj z radu 5.

Pre ľudí, ktorým sa zdá základná verzia málo ostrá prichystalo BMW Competition Package ktorý ešte viac zvyšuje výkon a to na 620 konských síl. Na M5 čaká pripravená konkurencia. Mercedes Benz prichystal AMG verziu triedy E. Audi chystá nový model RS7 a o peňaženky zákazníkov v tejto kategórii môže zabojovať aj konkurencia z vlastných radov – staršie BMW M6 Gran Coupe.