Od deväťdesiatych rokov, kedy bol Hyundai považovaný za výrobcu lacných áut z Kórey urobila automobilka obrovský krok vpred vo všetkých oblastiach. Model Nexo je dôkazom, že Hyundai sa viac nemusí snažiť aby dobehol svojich konkurentov. Dnes prezentuje technologickú špičku v oblasti pohonu palivovými článkami.

Pre väčšinu populácie je tento futuristický pohon úplnou neznámou. Pravdou však je, že Hyundai intenzívne pracuje na zlepšení tejto technológie už niekoľko rokov. Prvou sériovou lastovičkou bol crossover ix35 do ktorého sa podarilo implementovať namiesto klasického pohonu palivové články.

Nexo je plnohodnotné vozidlo určené do reálnej premávky a normálnym zákazníkom. Predchádzajúce pokusy s týmto pohonom slúžili skôr na rozsiahle testovanie systému ako na vytvorenie praktického auta pre rodiny, kam cieli Nexo.

Základom toho, prečo je okolo tohto celkom obyčajného SUV taký neobyčajný ošiaľ je už spomínaný pohon. Môže sa zdať, že okrem výmeny tankovaného paliva sa veľa nezmenilo. Skutočnosť je taká, že pohon palivovými článkami má viac podobného s elektromobilmi ako s autami so spaľovacím motorom. Prvou zástavkou pre tento pohon je čerpacia stanica ktorá má v ponuke vodík. Nie je to však tankovanie ako ho poznáme. Špeciálna hadica napĺňa hneď niekoľko veľmi pevných nádrží na stlačený vodík.  Pri jazde potom v palivových článkoch prebehne chemická reakcia so vzduchom a vodíkom. Výsledkom je tvorba elektrickej energie, ktorá je uložená do batérií. Všetko ostatné poznáme už z elektromobilov.

Elektromotor dokáže vyvinúť maximálny výkon 160  konských síl. Nexo nebol nikdy zamýšľaný ako trhač asfaltu. Okrem výkonu tomu dáva za pravdu aj zrýchlenie na sto kilometrov za hodinu za 9,3 sekundy.  Oveľa dôležitejšia je ekonomická stránka auta. Pri výrobe elektriny v malej „elektrárni“ pod kapotou je jediným produktom voda. Samotný elektromotor taktiež nič škodlivé pre našu planétu neprodukuje a ekologický vrchol celého auta je zbavovanie vzduchu nečistôt pri výrobe elektriny.

Rozmermi mieri Nexo medzi ostatných zástupcov rozsiahlej konkurencie áut kategórie SUV. V ponuke Hyundai je nový model porovnateľný s SUV Tuscon. Hlavnými prednosťami pre zákazníkov by mal byť veľký vnútorný priestor. Pre batožinu sa toho za poslednou radou sedadiel zmestí až 461 litrov.

Hyundai je v postavení medzi ostatnými modelmi na samotnom vrchu. S cenovkou vyše 70 000 € prekonáva všetkých svojich lacnejších súrodencov. Je to nemalý poplatok za asi najekologickejší pohon na trhu. Na jedno natankovanie by mal Nexo prejsť až takmer 800 km, Hyundai taktiež vyriešil prácu celého systému aj v hlbokých mrazoch. Dalo by sa teda povedať, že auto je plne pripravené do skutočnej premávky a každej situácie, ktorú bežne zvládajú normálne autá.

Čo sa technologického pokroku týka, nezastavili sa len pri pohone. Hyundai odpremiéroval viacero bezpečnostných a asistenčných systémov. Auto nechal prejsť v rámci prezentácie jeho schopností vyše 100 km na Kórejskej diaľnici úplne autonómne.

Hyundai Nexo je aktuálne v predaji na vybraných trhoch v Európe. Očakáva sa, že sa objaví čoskoro na českom trhu. Podľa úspechu v predaji v iných krajinách sa môže masovejšie rozšíriť aj do iných častí Európy.

Aktuálne jedine Toyota ponúka model Mirai, ktorý taktiež poháňajú palivové články. Zakúpiť sa dá rovnako, len na vybraných trhoch. Nexu konkuruje síce pohonom a cenou ale tvarom sa Mirai zaraďuje medzi klasické sedany.