Sankt-Petersburg, Russia July 21 2017: Front view of a BMW (G30) 5-series. Car exterior details. Photo Taken at Royal Auto Show July 21

Legenda medzi automobilmi BMW M5 prichádza po dlhej dobe v novej, ešte atraktívnejšej podobe. Podľa viacerých zdrojov ide o jedno z najlepších áut sveta a to nie len vo svojej triede. História M5 sa začala písať ešte v minulom storočí. V roku 1984 automobilka vytvorila veľmi silný a výkonný sedan, ktorý si ako jeden z mála podržal do súčasnosti svoju silu v kombinácií s perfektnou dynamikou a jazdnými vlastnosťami.

Označenie novej M5 je F90. Ak toto auto uvidíte na parkovisku alebo stretnete na ceste tak ani nebudete vedieť či ide o obyčajnú radu 5 alebo M-ko. Nie sú nijako špeciálne výzorovo oddelené. Ak ste odborník, rozdiel od obyčajnej rady spoznáte podľa M-paket prvkov, ale ak nie uvedomíte sa až keď auto naštartuje. Predsa len keď sa zobudí 600 koní, tak to je poriadny zážitok pre uši.

Pre pozornejších je ale nápoveďou karbónová strecha, aerodynamické spätné zrkadlá a rozšírené blatníky v ktorých sú osadené 20-palcové M-kové disky so zlatými M strmeňmi. Bol a by škoda nespomenúť, tak isto vylepšené a nezvyčajné časti auta ako difúzor, krídlo na kufri a štvoricu koncoviek, ktoré vytvárajú úžasnú eufóriu, či už po naštartovaní alebo zošliapnutí plynového pedálu.

Štarty studeného motora si každý okamžite zamiluje, minimálne vtedy ak ich bude robiť v podzemných garážach alebo priestoroch s dobrou ozvenou. Hlboký, ale nie moc hlučný zvuk, úžasne dopĺňa komfortné vozenie.

Auto je skrížením luxusu, športu a praktickosti. Napríklad objem batožinového priestoru je 530-litrov. Kabína je perfektne odhlučnená a doplnená audio-systémom Bowers and Wilkins. Sedadlá si zamilujete ešte pred tým ako si do nich sadnete. Dostane Vás svietiaci znak M5 na opierke hlavy a precízne spracovaná koža.

Najvýraznejšie prvky v interiéri sú 3 červené tlačidlá. 2 pri multifunkčnom volante a Štart a Stop systém. Nová je aj radiaca páka, ktorá ovláda 8-stupňový automat. Hneď vedľa nej je možné elektronicky si nastaviť tuhosť tlmičov, posilňovač riadenia, či otváranie alebo zatváranie výfukových klapiek. Po ich otvorení je hluk vo vašom potrubí taký hlasný, že Vás začujú aj v susednej dedine.

2 červené tlačidlá na multifunkčnom volante slúžia na podrobné nastavenie vozidla, ktoré možno uložiť  do pamäte. To znamená, že v zlomku sekundy sa môže stať z rodinného auta ostrý športový automobil pripravený na závod. Ak by to nestačilo, tak sa pri prevodovke nachádzajú 3 možné nastavenia ostrosti radenia.

Zdrojom týchto možností a rôznych zážitkov je 4,4 litrový benzínový osem-valcový agregát s výkonom 441kW čo je 600koní. Tento 1,9 tonový automobil zvláda akceleráciu 0-100 za 3,4 sekundy. Pocit pri plnom zošliapnutí pedálu a teda maximálnej akcelerácií a očarujúci účinok karbón-keramických bŕzd pri ostrom brzdení hovorí sám za seba. Obrovskú výhodu oproti svojím predchodcom má vďaka pohonu všetkých štyroch kolies teda xDrive.

Režim pohonu kolies je možno nastaviť má 3 režimy. Pohon všetkých štyroch kolies, pohon všetkých kolies Sport s obmedzenou stabilizáciou a pohon výhradne zadnej nápravy.

Ak má niekto na takéto auto peniaze nemyslím si, že údaj o spotrebe by ho mal zaujímať. Ale v prípade ocitnutia sa v meste by sa vaša spotreba mohla dostať do 12,5 litra, na diaľnici do 9 litrov a na obyčajných okresných cestách to môže byť aj pod 7,5 litra.

Ak však radi využívate plný potenciál motoru, môžete si byť istý že tieto cifry sa niekoľkonásobne zväčšia. V kľude sa z Vás taktiež môže stať oficiálny sponzor Dopravného policajného zboru.

Pohon všetkých štyroch kolies posúva ovládateľnosť ešte o úroveň vyššie, ale 441kW v kombinácií s neskúsením vodičom začiatočníkom môže mať veľmi vážne následky. Aj pre takéto prípady je pasažier vďaka prvotriednym bezpečnostným systémom aspoň čiastočne chránený. Ani tie vás však neuchránia pred finančnými následkami z nehody. Tie môžu byť fatálne preto, že auto začína na cene 120-tisíc Eur. V prípade priplatenia ,,maličkostí“, je veľmi jednoduché prekročiť hranicu 150-tisíc eur.

Konečný verdikt je taký, že BMW jednoducho vytvorilo unikát. Možné využiť pre rodinu, športovo a o M5 sníva nejeden mladík. Problémom je však cena, ktorú si nebude môcť bežný smrteľník dovoliť. V prípade, že patríte medzi tých šťastných, tak BMW M5 je jednou z najlepších možností.