Väčšina ľudí si spojí automobilku Porsche s ikonickým modelom 911. V roku 2002 sa však prestali zaoberať len športovými modelmi a na trh postupne prišli Cayenne, Panamera a Macan. Bez nich by bolo financovanie super športov ako 911 veľmi náročné.
Len pred nedávnom predstavilo Porsche 2. generáciu modelu Panamera. Na prvý pohľad sa moc nezmenila ako to už býva zvykom u automobilky, držiacej si svoj dizajn roky. Interiér je však na nepoznanie. Výrazným pokrokom je napríklad náhrada platformy za MSB, ktorú využívajú aj ostatné vozy koncernu VW Group (napr. nové Bentley Continetal GT). Zmenu pocítite aj v kabíne. V novej Panamere inžinieri odstránili nedostatky z 1. Generácie.
Odborníci posudzujúci dizajn sa zhodli na nedostatočnom sexappeale 1. Panamery. Vinu prideľovali oválnym tvarom, dokonca aj vtedajší šéf Porsche a terajší predseda predstavenstva VW Group Matthias Müller uznal, že model Panamery mohol byť krajší. Preto hlavnou úlohou dizajnérov bolo vytvoriť hlavne atraktívne auto.
Treba poznamenať, že cieľ bol splnený na výbornú. Nový vzhľad je naozaj podstatne príťažlivejší ako bol doteraz. Pritom sa toho toľko ani nezmenilo, pretože základná koncepcia 5-dverového fastbacku sa zachovala. Stačilo vozidlo trochu priostriť, opticky rozšíriť a zadok s úzkymi svetlami priblížiť legendárnej 911. Toto je vzhľad, ktorý mala mať Panamera už dávno.
Z hľadiska rozmerov sa zväčšila na dĺžku o 34mm na celkových 5 049 milimetrov a rázvor sa natiahol o 30mm na celkových 2 950milimetrov. Ostatné rozmery sa moc nepohli skôr prešli len kozmetickými úpravami. Je o 6mm širšia a o 5mm vyššia ako predošlá generácia. Ani v tejto generácií nechýba natiahnutá verzia s rázvorom zväčšeným o 150mm na celkových 3 100mm.
Veľkou medzigeneračnou evolúciou musel prejsť aj interiér. Významne sa zmenil stredový panel a 5-ica budíkov pred vodičom, ktorých základ bol ponechaný z 911, ale výrazne zmodernizovaný. Stredový panel už nemá klasické tlačidlá ale prešiel k dotykovým plochám, s ktorých väčšinou vodiči nadšený nie sú, pretože si na nové treba zvyknúť. Nad stredovým panelom je 12,3 palcový display, v ktorom sa nachádza celkom logicky vymyslený, no zložitý infotaiment.
Premiestnenie niektorých tlačidiel by bolo však vítané. Kto by hľadal vypnutie parkovacích senzorov vzadu na strope? Alebo na vypnutie automatického Stop-Štart systému musíte ísť až do multimediálneho systému.
Akonáhle si sadnete na miesto vodiča nebudete ho chcieť opustiť. To sa však nedá povedať o zadných sedadlách. Miesta je tam tak akurát, lenže pre túto veľkostnú triedu by človek očakával o niečo viac. Nachádza sa tam tak isto aj stredový panel s displejom a rôznymi nastaveniami napríklad rádia, 4-zónovej klimatizácie, zapnutie navigácie a mnoho ďalších.
Keď sa pozrieme do kufra tak tam nájdeme 495 litrov úložného priestoru, ktorý môžeme zväčšiť sklopením sedačiek na 1304 litrov. Problémom pri nakladaní je pevná konštrukcia tohto coupé, ktorá ma čistú výšku na nakladanie 78 centimetrov.
Tak a teraz by sme sa mali konečne pozrieť aj pod kapotu tomuto monštru. Motor sa štartuje klasicky bez kľúčovo vľavo od volantu, kde sa točí ,,kľuč“ alebo teda páčka so vzhľadom kľúča. Je to moderné a tradičné štartovanie, ktoré automobilka montuje.
Dnes sa nachádza v 5 možných motorizáciách. Jediný turbodiesel v ponuke je Panamera 4S Diesel. Použitý je vidlicový osemválec (pochádza z Audi SQ7) zdieľa objem 3956cm3, ale o kópiu z Ingolstadu nejde. Audi používa 2 turbomiechadla a elektrický kompresor, zatiaľ čo Panamera 4S Diesel miechadlo nemá. Výsledkom je o 10 kW nižší výkon a o 50Nm nižší točivý moment. To ale v celkovom hodnotení vôbec nevadí, lebo má 310kW a 850Nm točivého momentu. Čo z auta robí aj tak najsilnejšie Porsche s dieselovým motorom. A navyše ani konkurencia takto silný nafťák nepredáva.
Vďaka paketu Sport Chrono akceleruje z 0-100km/h za 4,3sekundy a na 160km/h za 10,4 sekundy. Aj na svoj výkon je spotreba veľmi dobrá. Po meste sa dá jazdí za 12 litov, a po diaľnici za 8,5 litrov na 100km.
Takže celkové hodnotenie auta je veľmi dobré. Auto reaguje svižne a jazdnými vlastnosťami môže byť zaradené k športovým vozom. Dizajn auta určite zaujme, interiér je funkčný, moderný a hlavne luxusný. Takže celkový verdikt je, chvála všetkým podieľajúcim sa na tomto voze.