Nebolo to tak dávno, čo boli samotné autá na elektrinu veľkým neznámym. Výrobcovia automobilov to však s čistejším ovzduším myslia vážne a ku spoločnosti Toyota, Tesla a Honda sa pridala aj spoločnosť Hyundai.

Prvým sériovo vyrábaným modelom s vodíkovým pohonom od spoločnosti Hyundai bolo SUV  ix35. Vozidlá poháňané na vodík patria medzi elektromobily, ktoré sú poháňané elektromotorom avšak, elektrickú energiu dodáva palivový článok na vodík, nie samotné napájanie elektriny z nabíjacej stanice. Tankovanie vodíku je veľmi podobné ako tankovaniu LPG.

Prečo práve vodík?

Výsledným produktom nie je horenie palivovej zmesi ako pri benzíne či nafte, čím nevznikajú škodlivé emisie ako oxid uhličitý. Vodík sa premieňa na elektrický prúd, čím vzniká voda, ktorá sa vo forme pary vypúšťa do ovzdušia. Táto voda by mala byť natoľko čistá, že by sa mala dať piť.

Vozidlá na elektrický pohon, ktoré ku svojej jazde potrebujú nabitie batérií sú taktiež ekologické. Problém je však v tom, že elektrina samotná sa niekde musí vyrábať a ak sa elektrina vyrába pomocou elektrárni na uhlie, tento pohon nemusí byť až taký zelený, ako sa zdá. Je však jasné, že emisie sa lepšie spravujú v jednotnej forme, priamo v elektrárni, oproti tým ktoré sú priamo dýchateľné na cestách z výfukov automobilov.

HYUNDAI ix35 Fuel Cell

Prvý krát vyšiel z výrobnej linky 26. februára, zo závodu Ulsan. Prvé vozidlo bolo vyrobené v bielej farbe, po ktorom následne automobilka spustila sériovú výrobu. Prvé modely, konkrétne 17 kusov, tohto ekologického vozidla boli predávané najmä v Dánsku a Švédsku. Práve Dánsko je krajina, ktorá vyrába vodík pomocou veterných turbín, vďaka čomu je tento pohon ešte šetrnejší ku prírode.

Čo je zaujímavé, tak ako Honda FCX Clarity alebo Toyota Mirai FCEV majú jedinečný futuristický dizajn pomocou ktorého ich jasne odlíšite od konvenčných pohonov, táto ix35 má tradičný vzhľad známeho benzínového/naftového modelu, pretože z vonku vypadá na prvý pohľad úplne rovnako. Menší rozdiel môže byť pri dizajne prednej mriežky, ktorá sa používa aj na novšom vozidle Hyundai Tuscon.

Úplne tiché neznamená najlepšie

Počas skúšobnej jazdy v meste Rotterdam bolo pekne vidieť, že nedostatok hluku motora sa môže stať nebezpečným. Chodci ani cyklisti neboli zvyknutí na prítomnosť tichých elektrických vozidiel a preto aj pri vstupe na prechod pre chodcov niektorí dôverovali svojim ušiam a nepresvedčili sa očami či môžu prejsť. Všetci vieme, aká arogantnosť niektorých chodcov môže byť, no to však nie je témou tohto článku. Jedno je však isté, tieto situácie môžu byť nebezpečné.

Cena vozidla

Hyundai ix35 FCEV stojí v Európe 55 000 € bez DPH. Je to skoro dvojnásobná cena modelu s naftovým motorom. Cena vodíku sa pohybuje skoro rovnako ako pri klasickej motorovej nafte či benzíne, ktoré ku svojmu chodu potrebujú spaľovacie motory. Tankovanie netrvá viac ako 3 minúty a na jednu nádrž prejde približne 800 kilometrov.

Automobilka Hyundai určite neprestáva s výrobou vodíkových vozidiel. Nedávno totiž predstavila ďalší model a to konkrétne Hyundai NEXO.