Mechanik diagnostikuje poruchu vozidla pomocou digitálneho rozhrania nad otvoreným motorovým priestorom auta.

Začalo sa vaše vozidlo správať zvláštne? Každý skúsený motorista ihneď spozná, že s jeho automobilom niečo nie je v poriadku. Ako následne rozoznať, o akú poruchu ide? Správne identifikovanie poruchy vám ušetrí čas, peniaze a často aj zbytočné starosti.

Sledujte kontrolky na prístrojovej doske

Prvým krokom, ktorý vám pomôže zistiť príčinu problému, sú kontrolky na prístrojovej doske. Každá kontrolka má svoj význam a jej aktivácia môže znamenať problémy s motorom, olejom, batériou, brzdami alebo s tlakom v pneumatikách. Najviac zradná je svietiaca kontrolka motora – môže indikovať závažné, ale tiež banálne problémy, napríklad problém so zapaľovaním, vstrekovaním paliva alebo len chybu v elektronike. Pozor na to, že niektoré senzory nemusia fungovať, keď na kolesá nasadíte snehové reťaze na suv 4×4.

Počúvajte pozorne zvuky vozidla

Zvuky a vibrácie môžu byť užitočným indikátorom konkrétneho problému. Ak počujete pri jazde klepanie z motora, najčastejšie ide o problém s ventilmi, remeňmi alebo ložiskami. Silné vibrácie signalizujú problém s pneumatikami bez ohľadu na to, či ide o prémiové alebo najlacnejšie pneumatiky, diskami kolies alebo aj so spojkou a prevodovkou. Skúste identifikovať, kedy sa tieto prejavy objavujú – pri zrýchľovaní, brzdení alebo aj pri voľnobehu.

Všímajte si problémy pri štartovaní

Ak vozidlo neštartuje spoľahlivo alebo stráca výkon, opäť býva príčinou veľa rôznych porúch –  slabá batéria, problémy so štartérom alebo alternátorom. Pokles výkonu motora môže znamenať znečistený palivový filter, sviečky, vstrekovače alebo chybu turbodúchadla. Zmerajte napätie batérie, skontrolujte stav sviečok a prípadne nechajte otestovať palivový systém odborníkom.

Nebezpečný je tiež zápach a dym z výfuku

Nepríjemné pachy, napríklad zápach spáleniny alebo paliva v kabíne, sú jasným signálom problému. Zápach spáleného oleja môže znamenať unikajúci motorový olej alebo výfuk. Zápach paliva naznačuje problémy s palivovým systémom. Farba dymu z výfuku tiež napovie, čo sa s vašim autom deje – čierny dym indikuje bohatú zmes paliva, modrý spaľovanie oleja, biely dym môže byť dôsledkom prítomnosti chladiacej kvapaliny v spaľovacej komore.

Diagnostické zariadenia a návšteva servisu

Moderné vozidlá sú vybavené palubnou diagnostikou OBD-II, ktorá umožňuje pomocou diagnostického zariadenia alebo adaptéra na smartphone presne identifikovať chybu v systéme vozidla. Tieto zariadenia dokážu prečítať chybové kódy uložené v pamäti auta, čím výrazne uľahčia a zrýchlia lokalizáciu poruchy v každom vozidle – osobnom, suv alebo offroad.

Základnú diagnostiku zvládnete aj doma, ale ak je porucha vážnejšia alebo nejasná, neváhajte navštíviť autoservis. Profesionálna diagnostika zabezpečí presnú identifikáciu problému a zamedzí jeho ďalšiemu prehlbovaniu. Správna diagnostika je vždy prvým krokom k efektívnej oprave.